___________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Kookklas serveert feestmaal voor kansarmen

 

Hoboken - Het klaslokaal voor de cursus Start to cook van de GO! scholengroep aan de Distelvinklaan in Hoboken deed donderdagavond uitzonderlijk dienst als restaurant.

De leerlingen van docente Inge Vanaelst hadden een vijftiental kansarmen uit de buurt uitgenodigd voor een feestelijke maaltijd. Het idee daarvoor kwam van Peter, die als verpleegkundige en vanuit zijn engagement in de steun voor daklozen weet had van veel mensen die maar wat graag eens op restaurant willen gaan, maar dat niet kunnen betalen. Zijn voorstel om voor die mensen eens uitgebreid te koken werd door zijn medeleerlingen enthousiast onthaald.

 

Met de hulp van schepen Tom De Boeck (sp.a/Groen) en de voedselbank van Hoboken werd het doelpubliek gevonden. De gasten kregen een heerlijke maaltijd voorgeschoteld met op het menu paprikasoep, een koninginnenhapje met pommes duchesse en als dessert een appelflap met roomijs en aardbei.

 

Koks en tafelgasten waren razend enthousiast en het is zeker niet uitgesloten dat het initiatief volgend jaar wordt overgedaan.

 

(bron: www.gva.be)

 

Wil je ook lekker leren koken, neem dan zeker even een kijkje bij onze opleiding koken !

 

 

___________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Deze ‘keukenfoutjes’ maken we allemaal wel eens

 

Een volleerd chef-kok of de grootste keukenkluns: allemaal durven we wel eens onderuit gaan in de keuken. We geven je alvast enkele tips!

De koelkast

 

Na een bezoekje aan de supermarkt is het verleidelijk om alle boodschappen snel in de koelkast te proppen. Maar niet alle groenten en fruit horen thuis tussen de boter en de pot mayonaise. Leg uien, tomaten en zelfs bananen niet in de koelkast maar zoek een plekje in de voorraadkast of de berging. Zo nemen je vlezige tomaten geen vocht op wat de smaak alleen maar ten goede zal komen.

Zout

 

Per ongeluk het zoutvaatje in de soep laten vallen? Kieper je huisgemaakte soep niet meteen weg. Voeg wat aardappelen toe en je zal meteen het verschil proeven. Nog steeds te zout? Voeg dan wat kookvocht van vlees, groenten of vis toe. Ook dit kan de zoute smaak van je gerecht wat afvlakken.

 

Pasta

 

Je pasta afkoelen met koud water na het koken? Geen goed idee! Je stopt dan wel het kookproces maar je verwijdert in één klap ook het zetmeel. Hierdoor heeft je pasta niet alleen minder smaak, ook die huisgemaakte saus zal heel wat minder goed binden. En zeg nu zelf: wat is een pasta zonder een rijkelijke saus?

(bron: www.gva.be)

 

Wil je ook lekker leren koken, neem dan zeker even een kijkje bij onze opleiding koken !

 

 

 

Mediterraans dieet is echt beter voor je hart!

 

Volgens een nieuwe studie waarbij 15.000 mensen in 39 landen werden onderzocht, zou een mediterraans dieet wel degelijk zorgen voor minder hartaanvallen en beroertes bij hartpatiënten. Bij een mediterraans dieet worden vooral fruit, groenten en vis geconsumeerd.

Uit een Nieuw-Zeelandse studie gepubliceerd in de 'European Heart Journal' blijkt dat het mediterraans dieet van groenten, fruit en vis positieve gevolgen heeft voor hartpatiënten.

 

Voor elke honderd mensen die zich 3,5 jaar intensief aan een dergelijk dieet hielden, waren er drie mensen minder die een beroerte of hartaanval kregen dan diegene die minder gezond aten. De wetenschappers concluderen hieruit dan ook dat het mediterraans dieet het risico op hartproblemen kan verminderen.

(bron: www.gva.be)

 

Wil je ook lekker Zuiders leren koken, neem dan zeker even een kijkje bij onze opleiding koken !

 

 

GO! CVO VIVA ANTWERPEN

 

Distelvinklaan 22 (secretariaat: blok B)

 

2660 Hoboken

CONTACT

 

0476 96 49 57 (geen sms aub)

 

info@cvo-viva.be

OVER CVO VIVA ANTWERPEN

 

 

Centrumreglement

 

Missie

 

Dislaimer & privacy

OPENINGSUREN SECRETARIAAT (BLOK B)

 

maandag

dinsdag

woensdag

donderdag

vrijdag

 

 

 

: - 13u tot 16u - 18u tot 20u

: - 13u tot 16u - 18u tot 20u

: 9u tot 12u - -

: - 13u tot 16u - 18u tot 20u

: 9u tot 12u - -